Klass 9A

Jag satt just och tittade på serien om klass 9a på Svt s hemsida. Jag tycker att serien är super och mycket pedagogiskt peppande för mig. Måste säga att jag lär mig massor av att lyssna på framför allt Stavros som är lärare i matte. Han är bara helt underbar och det roliga är att han undervisar ungefär som jag gör. Detta säger jag inte för att skryta, det är bara så att jag blev så himla glad när jag upptäckte det. Kanske jag är en bra lärare i alla fall. Detta är vad jag frågar mig själv varje dag.

Jag är lärare på en högstadieskola och vi har många svaga elever i mitt arbetslag. Det blir så när specialläraren är med i laget. Jag är lärare i språkvalet svensk/engelska så jag träffar många av de barn som inte orkar eller kan ha ett till språk. Dessa är de barn som behöver mest uppmuntran.

Idag fick jag kommentaren att jag var en bra lärare. Det kan jag leva på i en månads tid. Förhoppningsvis kommer det en till kommentar någonstans däremellan så att jag kan leva lite längre. Vet ni vad anledningen till att jag fick den kommentaren var? Jo, jag gick med elevens moppehjälm till honom. Han hade glömt den i klassrummet och jag letade upp honom för att ge honom den. Inte riktigt vad jag egentligen skulle bli kallad bra lärare för,  men nu kanske han och jag har kommit till en slags överenskommelse. Han har sett att jag inte vill honom något annat än väl. Jag ger honom inte läxor för att jag avskyr honom och vill förstöra hans liv. Jag ger honom läxor för att jag vill att han ska lära sig att ta ansvar och lära sig något.

Tillbaka till Stavros. En lärare ska vara som en cowboy och fånga in alla elever. Hihi...en gång fick jag hämta en elev inne i uppehållsrummet. Han tyckte väl att det var lite pinsamt, men han följde så snart med mig oc vi kunde ha en bra lektion tillsammans. Språkvalssjuorna är underbara små människor.  

Härom dagen sa en elev att han hellre ville testa på en svårare bok än den lättlästa. Kors i taket! Vad lycklig jag blev. Jag gav honom den tjockare boken av Gullivers resor och han tackade och bockade. Trevlig kille. Dagen efter kom en av mina elever som jag inte fått att göra något på ett och ett halvt år. Han ville låna Frankensteins monster eftersom han skrev ett arbete om Mary Shelley. Jag trodde att jag skulle svimma....så roligt! Vad har jag nu gjort för att nå honom? Detta måste jag analysera noga så att jag kan göra om det.

Jag älskar att vara lärare...så mycket jag kan lära mig av eleverna...och så mycket jag har att ge dem...hela mitt hjärta ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0