Sommarlov...pyttsan!

Jaja, vi lärare har det så bra. Vi får ha sommarlov när eleverna har det. Men det är ingen som tänker på att vi inte har någon att fira sommarlovet med. Inte jag i alla fall. David har ju semester mycket senare och fram till dess har jag blivit något av en piga. Eftersom jag är ledig så förväntas det att jag ska ta hand om allt. Jag ska städa, laga mat, ta hand om katten (dvs mata och byta i stinklådan) tvätta toaletterna, tvätta tvätt, stryka och lite annat också. Jag trodde att  jag var ledig!? Har jag missuppfattat allt? Har jag inte jobbat skiten ur mig ett helt år för att få vara ledig?

Nu ska ni inte tro att jag inte gör vissa av dessa sakerna i vanliga fall. Men nu verkar det som om jag ska göra allt. I vanliga fall brukar vi dela på bördan.

Denna nya roll som någon slags piga passar inte mig. För det första är jag allergisk mot damm. Det är inte roligt att damma när man nyser hela tiden. För det andra kan jag inte laga mat alls. Testade att göra en köttfärssås igår. Big misstake! Den smakade bara salt. Hur lyckas man med det?! Jag mådde illa efter det och då kan ni ju tänka att jag inte vill fortsätta. David säger att det är okej, men jag vet att han svälter, stackarn.

Vad vi vet som kvinnor är att man trots allt detta ska se bra ut. Hur lyckas man med det? Jag gick upp för sent för att ens hinna tvätta håret innan David kom hem på lunch...han tittade men kommenterade inte (nästan värre!) och hur ska man hinna sminka sig om man måste stå vid spisen...jag har en helt ny beundran för mammor som är hemma. Jag förundras över hur effektiva de verkar vara. För mig bara försvinner dagen. Poff säger det och så är dagen slut och jag har bara hunnit att göra något oätligt till lunch och kanske har jag också hunnit att städa lite. Är det så att man får mer tid när man får barn? Det verkar som om föräldrar på något sätt har fler timmar på en dag...är det så?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0