Ängkärrskolan i Solna

Nu har jag varit på en inspirationsdag i Solna på Ängkärrskolan. Det är Sveriges enda dyslexiskola och har besök från hela världen. Ni skulle ha sett hur klassrummen såg ut. Mycket ljusa med många bra hjälpmedel. Varje elev i de senare åren fick varsin bärbar dator. De hade trådlöst Internet och de hade en whiteboard som de kunde skriva på och på  så sätt skriva rakt in på en server där eleverna kunde ladda ned lektionen. Snart ska de också kunna styra vad eleverna surfar på under lektionerna. Varje lärare hade också en dator som de kunde ta med sig och arbete från. Det var 93 elever på skolan och 21 lärare + 7 hjälplärare. Deras skolpeng är tre gånger så stor också.

Jag har tidigare hört om denna skola. Jag var i Stockholm på en annan föreläsning och då var de där. Jag kände igen tjejen som är svensklärare.

Jag skulle också vilja titta om det finns tillgång till distansstudier om dyslexi...då skulle jag kunna bli lite av en expert på området. Många av min skolas experter går ju i pension nu så då försvinner mycket kunskap. 

 Ängkärrskolan i Solna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0