Betygsätt mig!

Ja, nu tror jag visst att politikerna blivit absolut körda i huvudet (ursäkta ordvalet) Men tanken att jag skulle låta mina elever betygsätta mig bidrog till en mindre hjärtklappning i morse. Det är inte direkt tanken av att bli betygsatt som upprörde mig. Egentligen blir man ju det som människa varje dag. Utan det var vad radiokanalens talare hade för egna åsikter som upprörde mig mest. Hon sa ungefär såhär:

- Att dessa pedagoger som arbetar med att betygsätta varje dag ska vara så rädda för att själva bli betygsatta.
Rädda!!! Vi?!! Lärare som är en av de mest utsatta grupperna i samhället?!?!?!

Jag funderade då mellan mina allt kraftigare hjärtslag som sådant:
Vilken annan grupp av arbetare/människor skulle de ens komma på tanken att betygsätta. Och varför i så fall bara mellanstadielärare och högstadielärare? Jag kom i mitt stilla sinne in på tanken att man kanske ska börja betygsätta varandra...eller varför inte betygsätta sin partner eller sina barn.

-Jag är ledsen, bagarn, men din tårta fick bara ett G...jag kommer nog inte tillbaka mer. I tidningen läste jag att "den och den "bagaren fått många VG. Eller just det...snart kommer ju ett nytt betygssystem...betyder det att alla måste sätta sig in i det?

Nej, jag ska sluta vara galen, men jag blev riktigt upprörd ska ni veta.

Jag vill här tala om hur man jobbar som lärare.
Vi blir bedömda av eleverna varje dag. Vi blir bedömda av föräldrarna varje dag och vi blir bedömda av vår rektor varje dag. Är det så att vi som pedagoger hör att eleverna inte mår bra med någon lärare så försöker vi att komma underfund om vad som är problemet. Ofta är det bara missförstånd. Kanske det också några gånger beror på att eleven i fråga fått ett dåligt betyg. Vi är inte blinda för elevdemokrati. Själv låter jag eleverna vara med och bestämma. De känner att de har kontroll...men jag måste ha den slutgiltiga kontrollen om det över huvud taget ska bli något gjort.

Ska eleverna lära sig något så måste vi vara deras chefer. Vi måste ha den auktoritet som gör att de lyder. Vi måste kunna sätta dåliga betyg utan att vi ska vara rädda för att få ett dåligt betyg av en elev...hör ni inte sjäva hur fånigt det låter?

Kommentarer
Postat av: lisen

tråkigt att inte tåla nyklippt gräs :/ tack för kommentaren på min blogg förresten, det gör en superglad :)

2008-05-07 @ 15:41:22
URL: http://liisenlundgren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0