Nu får det snart vara nog

Att inte kunna amma är jättejobbigt. Jag har ett litet matmonster till son och han behöver massor med mat, men jag kan inte ge honom det. Skammen finns där även om jag vet att jag inte skulle behöva det. Bilden av en ammande mamma dyker upp i mitt sinne ofta och jag frågar min kropp varför den ska fåna sig. Mycket dumt gjort eftersom jag då säkert låser mig ännu mer.

I takt med att Olle blir större så ska jag producera mer mjölk. Men nu är jag ju redan på minus...hur ska detta gå.

Nej, jag kommer inte att kämpa länge till. Det är för jobbigt. Mysamma kan vi göra tillsammans eftersom det är då jag får de mest underbara leenden och ibland till och med ett skrattanfall. Det vill jag inte vara utan. Men nu är det dags att inse fakta och det är att nappflaskan kommer att användas flitigt. Och det är inte så tokigt egentligen. Då kan david vara en extra mamma och jag kan repa med mitt band utan att tänka på att Olle svälter :) Så något positivt kom det med detta i alla fall. Det gäller att tänka positivt, för även om jag inte ammar så mycket så har jag de där lättgråtande hormonerna i kroppen. Hoprmonerna som gör att jag gråter till vad som helst.

Jag vill också här tipsa om en mycket bra bok som jag skrattat hjärtligt till. Boken heter "En fuskmammas bekännelser" av Hillevi Wahl. En underbar bok som ni bara måste läsa om ni har barn eller ska få.

Kommentarer
Postat av: ak

Känn ingen skam vännen!! Det är väl jättemysigt som du skriver att du mysammar och att även David får chansen att vara med och mata med flaska! Tänk vad mysigt för Olle att få äta med både mamma och pappa! Skönt oxå för dig att inte vara så bunden som man blir när man helammar! Jag vet flera som inte kunnat amma så länge som du ammat nu... och det är då inget fel vare sig på dem eller deras barn! :)



Vad härligt att Olle börjat le och skratta!! :)

Jag testar att ringa dig nån dag framöver!



kramar från ett Härnösand där det just nu snöar

Denna vinter gör mig vansinnig.

2009-04-15 @ 12:14:55
Postat av: Elin

nej, absolut ingen skam. Jag tyckte själv att det bar jobbigt att amma, och ammade inte speciellt länge. Med Kimi fick jag dessutom mjölkstockning som utan överdrift är helvetet på jorden - fy satan säger jag bara - jag har genomlidigt både lunginflammation och operation men det var inte ens i närheten av mjölkstockningen. Och då dessutom ha en liten som jag var ensam att ta hand om när maken var på jobbet. Blä! Nappflaska är mycket praktiskt.

2009-04-15 @ 17:08:21
URL: http://blogg.undrentide.se
Postat av: ak

Tack för boktipset! Var förbi biblan och lånade den häromdagen och den är riktigt rolig! Har skrattat högt för mig själv några gånger... samt börjat oroa mig lite för hur det ska gå när jag och lillgumman ska åka tåg själva i sommar!! :)

2009-04-23 @ 11:34:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0