Karpaltunnelsyndrom...jasså!

Karpaltunnelsyndrom
I handleden sitter karpaltunneln, den rymmer senor och nerver som går vidare ut i dina fingrar. Liksom annan vävnad i handen kan den svullna upp under graviditeten och orsaka att nerver trycks ihop. Känslan blir stickande i handen och alla fingrar utom lillfingret. Värst brukar det vara på nätterna när händerna är i stillhet. På dagarna värms lederna upp genom användning, vilket lindrar symtomen. Besvären försvinner oftast några dagar efter förlossningen.

Symtom
* Stela fingrar och fingerleder
* Ont i handlederna
* En stickande känsla från handleden och ut i handen

Behandling
Försök att sova med händerna på kuddar. Det kan hindra att de svullnar och vätska samlas i dem. När du vaknar kan du försök att få igång cirkulationen i händerna genom att låta dem falla utanför sängkanten och skaka dem kraftigt. Det kan få vätskesamlingarna att skingras och mjuka upp händerna något. Speciella handledsskenor kan också underlätta.

Jasså! Det var detta jag hade :) Jag har haft så ont i fingrarna en längre tid nu. David och jag spelade lite WoW tillsammans igår och jag fick sluta eftersom mitt långfinger muppade sig. Men det är skönt att veta att jag får tillbaka min fingrar efter förlossningen då det också gör ont att spela bas, vilket jag inte tänker lägga av med i första taget.

Kommentarer
Postat av: Elin

En kompis till mig fick det under sin graviditet. Hon fick ha skena om händerna och allt. Så ta det lugnt!

2009-03-03 @ 17:32:36
URL: http://blogg.undrentide.se
Postat av: ak

Jag hade oxå samma problem i slutet av min graviditet. Var smått jobbigt på slutet eftersom jag jobbade fram tills bara några dagar innan Novali skulle födas och satt framför datorn och knappade med de onda fingrarna. Som tur är ger det ju med sig ganska snabbt så efter nån timme vid tangentbordet blev det bättre!



Du kommer märka att det försvinner snabbt efter förlossningen... så länge det inte blir riktigt illa innan dess... då ska du prata med din barnmorska om det!

2009-03-03 @ 20:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0